Het verhaal van F.

Ze “zien” onze zoon echt…

Als ik terugdenk aan de periode waarin wij in contact zijn gekomen met Sensum, is dat een omslagpunt geweest voor veel, niet alleen voor onze zoon, maar onze hele gezin en de toekomst die we met z’n allen tegemoet gaan.

Ik weet het nog heel goed, BAM, diagnose. ASS, advies leerplichtontheffing en vervolgens een langdurig en intensief behandeltraject voor onze oudste zoon.
Maar, we bleven kritisch, gingen kijken bij deze vorm van behandeling en kwamen tot de conclusie dat hij daar totaal niet op zijn plekje zou zijn. Wat moeten we nu…op zoek naar een tijdelijke plek, om verder te kijken naar wat…dat wisten we eigenlijk niet. De barricade op, met een dossier onder je arm, in de hoop dat “iemand” hem zou aannemen op school.
Het was de laatste week van de zomervakantie, dat wij zo kortdag nog kennis mochten maken bij de JP Heijeschool in Hoofddorp. Op onze hoede gingen wij daar in gesprek. Nooit durven dromen dat zij onze zoon een kans wilden geven. Sterker nog, hij mocht diezelfde maandag nog starten, zodat hij een gelijke start zou krijgen net als de andere kindjes die zouden starten in groep 1/2.
Vol verbijstering liepen we naar buiten, dit was stap 1.
Kort daarop kwamen wij tijdens een lezing van Martine Delfos in contact met Sven Schipper, de initiatiefnemer van Sensum Instituut. En daar begon onze reis. We leerden elkaar kennen, het schepte een band en vertrouwen en Sensum zou onze zoon wel eens heel goed kunnen gaan helpen op school.
Passend onderwijs raakte hiermee verbonden en voor we het wisten hadden we een missie met een duidelijke boodschap. De directeur van Passend onderwijs wilde dat wij op zoek gingen naar middelen, expertise die hij volgens ons nodig heeft. Met als doel om van zijn tijdelijke plek op deze school, zijn “vaste” basisschool te maken. Een grote kans, maar ook spannend…het kon nog alle kanten op…
Na een intensief voortraject zijn we dan gestart met schaduwbegeleiding in de klas voor 2 dagdelen in de week via Sensum. In de klas werd hij elke keer (onzichtbaar) geobserveerd en werd zijn gedrag geanalyseerd. Mooi om te zien, hoe we onze zoon ook echt herkenden in de dagelijkse verslaglegging vanuit Sensum. Ook fijn om te ervaren, dat de trainers elke keer opnieuw kritisch bleven kijken naar zijn behoefte en dit per dag bijstelde. Dan spreek je over maatwerk en een echt individueel handelingsplan. Wat geen kind is hetzelfde en dus ook de wijze van ondersteuning niet.
Met de week ging hij met sprongen vooruit, hij kwam tot leren, kon de structuur van de dag eigen maken, werd meer dan begrepen door zijn 2 fantastische juffen en slaagde erin om voldoende vaardigheden te laten zien, om op deze school te kunnen blijven.
Al naar enkele maanden kwamen Sensum, school en wij (de ouders) tot de conclusie dat onze zoon, de extra begeleiding niet meer nodig had…zo blij…maar ook vol ongeloof…nog geen jaar geleden zag alles er zo anders uit…
Wat als we toen een ander pad waren in geslagen? Maar die vraag probeer ik mezelf maar niet te stellen. We genieten en zijn dankbaar voor waar we nu staan.
Onze dank aan het gehele team van samenwerking met Sensum, de JP Heijeschool & Passend Onderwijs.
Wat ben ik blij, dat jullie onze zoon hebben leren kennen en hem hierdoor met eerlijke en oprechte ogen deze mogelijkheid hebben gegeven.

Hartelijke groet,
Een moeder van 4 fantastische zonen